Na snazi novi Zakon o računovodstvu ⇒
U Narodnim novinama broj 85/24 objavljen je novi Zakon o računovodstvu, a koji je stupio na snagu krajem srpnja ove godine.
Novim Zakonom se uređuje računovodstvo poduzetnika, razvrstavanje i grupa poduzetnika, knjigovodstvene isprave i poslovne knjige, popis imovine i obveza, primjena standarda financijskog izvještavanja i tijelo za donošenje, godišnji financijski izvještaji i konsolidacija, revizija godišnjih financijskih izvještaja i godišnjeg izvještaja, sadržaj godišnjeg izvještaja, izvještaj o održivosti, primjena standarda izvještavanja o održivosti i provjera izvještaja o održivosti, izvještaj o plaćanjima javnom sektoru, izvještaj o informacijama o porezu na dobit, javna objava godišnjih financijskih izvještaja i godišnjeg izvještaja, Registar godišnjih financijskih izvještaja, nadzor nad primjenom te prekršajne odredbe.
Najvažnija novost u vezi novog Zakona o računovodstvu obuhvaća povećanje broja obveznika izvještavanja o održivosti te vremenski okvir izvještavanja.
Najvažnija novina
Najvažnija novost odnosi se na novo izvještavanje o održivosti koje zamjenjuje dosadašnje nefinancijske izvještaje.
Osim poduzetnika koji su do sada imali obvezu sastavljanja nefinancijskog izvještaja, novim se Zakonom proširuje krug obveznika izvještavanja o održivosti pa tako obveznici izvještavanja o održivosti postaju svi veliki poduzetnici prema kriterijima, mali i srednji poduzetnici čiji su vrijednosni papiri uvršteni na uređeno tržište Europske unije te poduzetnici iz trećih zemalja koji obavljaju značajnu djelatnost na području Europske unije.
Prema novom zakonodavnom okviru, prvi izvještaji o održivosti bit će izrađeni za poslovnu godinu koja je započela 1. siječnja 2024. i bit će objavljeni u 2025., a potom će se svake godine proširivati krug obveznika.
Prve izvještaje o održivosti izradit će i objaviti dio dosadašnjih obveznika nefinancijskog izvještavanja, u drugom krugu za 2025. izvještavat će svi veliki poduzetnici prema kriterijima, zatim će se u 2026. uključiti mali i srednji poduzetnici čiji su vrijednosti papiri uvršteni na uređeno tržište Europske unije.
Poslije tog datuma, u prijelaznom razdoblju od dvije godine, mali i srednji poduzetnici čiji su vrijednosni papiri uvršteni za trgovanje na uređenom tržištu u EU imat će i tzv. opt out opciju, tj. mogućnost izuzeća od zahtjeva za izvještavanjem o održivosti pod uvjetom da u svojem izvještaju poslovodstva kratko navedu zašto informacije o održivosti nisu pružene.
Naposljetku, 2028. o održivosti izvještavat će društva iz trećih zemalja koja obavljaju značajnu djelatnost na području Europske unije, i to ona društva iznad određenog praga prihoda i koja imaju društva kćeri odnosno podružnice u Republici Hrvatskoj.
Najnovije objave u našim NOVOSTIMA pratite »OVDJE!«
Poduzetnici su dužni sastaviti godišnji izvještaj koji mora sadržavati sljedeće:
- godišnje financijske izvještaje za izvještajno razdoblje, uključujući revizorski izvještaj (ako je propisana zakonska revizija godišnjih financijskih izvještaja)
- izvještaj o primjeni kodeksa korporativnog upravljanja (ako ga je dužan sastavljati prema odredbama Zakona)
- izvještaj o plaćanjima javnom sektoru (ako ga je dužan sastavljati prema odredbama Zakona)
- izvještaj poslovodstva u koji se uključuje izvještaj o održivosti.
Zakonom je proširen sadržaj izvještaja o održivosti te se od obveznika zahtijeva da izvještavaju o utjecajima njihovih aktivnosti na ljude i okoliš te o tome kako pitanja održivosti utječu na aktivnosti i poslovanje samih poduzetnika (tzv. aspekt dvostruke materijalnosti).
Razvrstavanje poduzetnika
Novim se Zakonom također mijenjaju i kriteriji za razvrstavanje poduzetnika te kriteriji za utvrđivanje obveznika revizije.
Novi pokazatelji za razvrstavanje poduzetnika
Stari Zakon | Novi Zakon | |
---|---|---|
Mikro poduzetnici: ne prelaze pokazatelje u dva od tri uvjeta: |
prosječan broj radnika: 10 |
prosječan broj radnika: 10 |
Mali poduzetnici: ne prelaze pokazatelje u dva od tri uvjeta: |
prosječan broj radnika: 50 |
prosječan broj radnika: 50 |
Srednji poduzetnici: ne prelaze pokazatelje u dva od tri uvjeta: |
prosječan broj radnika: 250 |
prosječan broj radnika: 250 |
Veliki poduzetnici: ne prelaze pokazatelje u dva od tri uvjeta: |
financijski sektor |
financijski sektor |
Izvor: mfin.gov.hr
Ne propustite dvodnevni seminar u Opatiji:
Prava, obveze i odgovornosti direktora u vođenju poslovanja
17. – 18. listopad 2024. (četvrtak i petak), Hotel Ambasador*****
Ako želite primati novosti i biti pravovremeno obaviješteni o aktualnim seminarima, prijavite se na naš newsletter
Prijavom na newsletter suglasna/an sam da me seminar.hr obavještava putem e-maila o novostima, proizvodima i uslugama iz naše ponude.