Prijedlog novog Zakona o fiskalizaciji i uvođenje eRačuna ⇒
Prijedlog novog Zakona o fiskalizaciji 2025.
Prijedlogom novog Zakona o fiskalizaciji (dalje: Prijedlog zakona) uređuje se fiskalizacija svih računa u krajnjoj potrošnji u B2C segmentu, izdavanje i fiskalizacija eRačuna između poreznih obveznika u B2B segmentu te fiskalizacija računa izdanih u poslovanju između poreznih obveznika i javnih tijela u B2G segmentu.
Prijedlog zakona podijeljen je u nekoliko dijelova na način da se u prvom dijelu navode opće odredbe i pojmovnik, drugi dio propisuje fiskalizaciju u B2C segmentu, treći dio propisuje izdavanje i fiskalizaciju eRačuna u B2B segmentu i B2G segmentu, četvrti dio propisuje zajedničke odredbe i peti dio propisuje prijelazne i završne odredbe.
Uskoro slijedi donošenje jedinstvenog propisa Zakona o fiskalizaciji kojim će se zamijeniti postojeći Zakon o fiskalizaciji u prometu gotovinom te propisati jedinstveni porezni i pravni okvir za fiskalizaciju svih računa u krajnjoj potrošnji odnosno B2C segmentu, izdavanje i fiskalizaciju eRačuna između poreznih obveznika u B2B segmentu te fiskalizaciju računa izdanih u poslovanju između poreznih obveznika i javnih tijela u B2G segmentu.
Razmjena eRačuna između poreznih obveznika
Prijedlogom zakona obvezuju se porezni obveznici na razmjenu eRačuna i provedbu fiskalizacije podataka iz eRačuna, pri čemu se ne mijenja postojeća obveza izdavanja računa odnosno oslobođenja od obveze izdavanja računa prema posebnim propisima.
Prema predloženim odredbama, eRačun se mora izdavati u skladu s EU normom, dok se glede razmjene eRačuna i provedbe fiskalizacije podataka iz eRačuna poreznim obveznicima omogućuje da mogu primjenjivati bilo koju tehnologiju koja će za njih biti optimalna uz uvjet da osiguraju vjerodostojnost podrijetla, cjelovitost sadržaja i čitljivost podataka za vrijeme životnog ciklusa eRačuna.
Prilikom razmjene eRačuna, primatelji i izdavatelji eRačuna u obvezi su provesti postupak fiskalizacije eRačuna koji podrazumijeva izdvajanje taksativno određenih podatka iz eRačuna potrebnih za porezne svrhe te dostavu istih u Sustav za fiskalizaciju Porezne uprave.
Fiskalizacija eRačuna temeljit će se na softverskim rješenjima, čime će se u postupku koji se mora provesti (izdavanje i zaprimanje računa) istovremeno odviti i izvještajni sustav.
Unakrsnom provjerom podataka dostavljenih od izdavatelja i primatelja eRačuna pratit će se ispravnost podataka iskazanih na eRačunu.
Najnovije objave u našim NOVOSTIMA pratite »OVDJE!«
Novi izvještajni sustav
Kako bi se stvorila podloga za novi izvještajni sustav izdavatelji i primatelji eRačuna obvezuju se i na dostavu određenih podataka kroz eIzvještavanje.
Tako će izdavatelji eRačuna dostavljati podatke o naplati eRačuna te eventualno o isporukama za koje nije bilo moguće izdati eRačun, dok će primatelj eRačuna izvještavati o eventualnom odbijanju zaprimljenog eRačuna.
Važno je istaknuti da se iz odredbi Prijedloga zakona jasno vidi da izdavatelji eRačuna ne odgovaraju za nemogućnost izdavanja eRačuna ako ne postoji dostupnost podataka o adresi za zaprimanje eRačuna.
Primatelj eRačuna dužan je Poreznoj upravi dostaviti informaciju o identifikatoru pomoću kojeg se može doći do krajnje adrese na koju može zaprimiti eRačun od bilo kojeg poreznog obveznika.
Dostavu informacije o identifikatoru provodi metapodatkovni servis kojeg koristi primatelj eRačuna.
Prijedlogom zakona jasno je propisana obveza primatelja eRačuna na dostavu podataka o adresi za zaprimanje eRačuna.
Svaki izdavatelj eRačuna, ako ne zna adresu primatelja eRačuna, adresu može dohvatiti upitom u adresar metapodatkovnih servisa (u daljnjem tekstu: AMS) Porezne uprave.
AMS je sustav koji sadrži informacije o identifikatoru i pripadajućem MPS-u poreznog obveznika kojima upravlja Ministarstvo financija, Porezna uprava s ciljem da se svakom izdavatelju eRačuna omogući pronalazak adrese primatelja eRačuna.
Korištenje besplatne aplikacije
Za male porezne obveznike Prijedlogom zakona predviđeno je korištenje besplatne aplikacije MIKROeRAČUN.
Kroz aplikaciju MIKROeRAČUN omogućuje se izdavateljima i primateljima eRačuna koji nisu u sustavu PDV-a da ovisno o vlastitom izboru koriste besplatnu aplikaciju.
Za korištenje besplatne aplikacije porezni obveznici prihvaćat će opće uvjete korištenja aplikacije koje donosi Porezna uprava.
Radi potpunog smanjenja i danas postojećih troškova, navedenom aplikacijom omogućava se upravo malim poreznim obveznicima besplatna arhiva računa u rokovima u kojima postoji obveza čuvanja računa.
Uvođenjem eRačuna i novog izvještajnog sustava omogućit će se brojne uštede u poslovanju poreznih obveznika, pojednostavljeno ispunjenje poreznih obveza, ali i niz prednosti za razvoj digitalnog poslovanja.
Prilagodbe za izdavanje i primanje eRačuna
Porezni obveznici kao obveznici izdavanja i primanja eRačuna prema Prijedlogu zakona moraju izvršiti određene prilagodbe:
- kod isporuke dobara i usluga propisuje se obveza primjene klasifikacije i to Klasifikacije proizvoda prema djelatnostima – KPD (engl. statistical classification of products by activity, CPA),
- obveza obavještavanja Porezne uprave o adresi za zaprimanje eRačuna i o ovlaštenju za fiskaliziranje podataka iz eRačuna,
- obveza izdavanja eRačuna i obveza fiskaliziranja podataka iz eRačuna te
- provedba postupka eIzvještavanja s ciljem dostave podataka o odbijanju (primatelj) ili naplati (izdavatelj) eRačuna.
Izvor: Nacrt prijedloga zakona o fiskalizaciji (esavjetovanja.gov.hr)
Više o uvođenju obveze izdavanja i zaprimanja eRačuna saznajte na seminaru:
Uvođenje eRačuna i novi Zakon o fiskalizaciji
ZAGREB – 23.05.2025. (petak), hotel International
SPLIT – 26.05.2025. (ponedjeljak), hotel Park
Predavač: mr. sc. Silvana Zovko Marić, dipl. oec., pomoćnica ravnatelja Porezne uprave, Sektor za nadzor
Ako želite primati novosti i biti pravovremeno obaviješteni o aktualnim seminarima, prijavite se na naš newsletter
Prijavom na newsletter suglasna/an sam da me seminar.hr obavještava putem e-maila o novostima, proizvodima i uslugama iz naše ponude.